Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Szandálos tűzoltó fémkosaras Babettán

A tűzoltóság rendszeréből kivont védősisakot egy nyugdíjas tűzoltó újra hasznosítja, bukósisakként szolgál a Jawa mopeddel közlekedő tűzoltó fején - szól a Mezőkövesden, 2003. június 29-én készült kép melletti rövidke leírás.

Micsoda finom részletekről marad le, aki megelégszik az egy mondattal és a képre vetett pillantással!

Fotó: H. Szabó Sándor (MTI)

Valóban különleges a szürke tűzoltósisak, bár élek a gyanúval, hogy motorosbaleseteket nem szimuláltak a fejlesztésénél, reméljük, büszke gazdája azóta is épségben rója alatta a kilométereket. Feltétlenül említést érdemel azonban a műanyaghullámpala-sárga szemüveg, amely nem csak napsütésesnek láttatja a szürkébb hétköznapokat, hanem a menetszéllel utazó rovaroktól is véd. A bukósisakkal magasabbra emelt védelmi szint a mezítlábas szandállal csökken ugyan némileg, de talán kompenzálja a befülledt fejbúb okozta magasabb testhőmérsékletet.

Fotó: H. Szabó Sándor (MTI)

Súlyos hiba lenne, ha nem vennénk észre, milyen jelentős sportkipufogó fokozza a Babetta teljesítményét - hiába, nem jutott mindenkinek az erősebb 210-es verzióból, amilyen a miénk is, a képen is a régebbi, 207-es típus látható.

Fotó: H. Szabó Sándor (MTI)

Szervizes videónkból látszott, elég egy platón töltött félóra, hogy megváltozzanak a műanyag bevásárlókosár derékszögei - itt ez nem fordulhat elő; gondos lakatosmunka és jó ízlés eredménye a strapabíró, a moped színével harmonizáló fémkosár.

Fotó: H. Szabó Sándor (MTI)

Az pedig természetes, hogy egy nyugállományú tűzoltó kizárólag piros Babettával járhat. De lássuk végre, milyen is a részleteiben is kiváló fotó egyben (a képre kattintva nagyban is):



Fotó: H. Szabó Sándor (MTI)

0 Tovább

Majdnem legyorsultunk egy Lamborghinit

Azt gondoltuk, jó ötlet lesz egy 640 lóerős Lamborghinivel gyorsulni a Babettánkkal. Motorunk szerint nem volt az, annyira megrettent a versenytől, hogy inkább lerobbant.

Fotó: Páyi Zsófia [origo]



Vida kolléga keze ügyében mostanában megfordult az autós világ pár gyöngyszeme: a ugyan még megúszta a Babettával való erőpróbát, de a Lamborghini Murciélago LP 640-nél már semmi sem akadályozta meg, hogy összemérjük az olasz és csehszlovák technika erejét. Az egyik oldalon 12 henger, 640 lóerő, a másikon egy henger és (papíron) 2,4 lóerő feszült egymásnak, pontosabban csak feszült volna, ugyanis Babettánk a gyorsulás helyszínére még bőszen elpöfögött, de a rajtot már nem érte meg - egyszerűen a klinikai halál állapotába helyezte magát.

Fotó: Páyi Zsófia [origo]

Ekkor még tényleg átfutott rajtam, hogy adok neki egy méter előnyt

Szégyenszemre kerékpár üzemmódba kellett visszakullogni a mélygarázsunkba a V12 Lambo morgásától kísérve. Természetesen nem adjuk fel: szerviz, tuning és megpróbálunk egy erősebb autót szerezni a gyorsulásra. Nem mellesleg a képeken látható Murciélagóról hamarosan teszt és videó készül az [origo] autós szekciójába.

Fotó: Páyi Zsófia [origo]

Nem bírta a feszültséget szegény kis Babettánk, itt már gyakorlatilag halott volt

 

Véleményeket, ötleteket, babettás élményeket, fotókat, sztorikat és videókat erre a címre várjuk.

0 Tovább

Veszélyes üzem a túlpakolt segédmotor

Teljes mértékben elhatárolódunk az alábbi videó tartalmától, amelyben egy végletekig túlpakolt Babetta-szerű kismotor okoz tragédiát. Csak remélni tudjuk, hogy már az ölebeknek is jár dublőr.

 

Véleményeket, ötleteket, Babettás élményeket, fotókat, sztorikat és videókat erre a címre várjuk.



 

0 Tovább

Manka és Csibészke vigyáz a Babettánkra

A kezdeti, kissé öncélúan agresszív kilengés után végre megtaláltuk a tökéletes Babetta-kulcstartót: ezentúl Manka és Csibészke fityeg a kulcs végén, potom 750 forintért.

Forrás: [origo]



Sorban állás közben, egy benzinkúton láttam meg a képeken látható kincset, amelyet természetesen nem lehetett otthagyni. A választék egyébként meglehetősen bőséges volt, Manka és Csibészke megkapó kettősén kívül még Rumcájsz is kapható volt, amint bőszen szegezi tölcséres pisztolyát. Végtelen fájdalom, hogy ez utóbit elhagytam a hazafelé tartó úton, de így legalább elmaradt a választás körüli feszültség, hogy családi idill vagy harcra kész betyár.

Forrás: [origo]

750 forintért szinte ajándék volt ez a megkapó páros


A Csehországból származó termék egyébként egy korábban viccesnek gondolt, ám sajnos túlságosan agresszív üzenetet hordozó kulcstartót küld a fiók mélyére: a Vadnak születtem! feliratú táblácskával végleg végeztünk!

Forrás: [origo]

A fiók mélyére kerül a régi agresszor kulcstartó


Tovább fokozva a nosztalgikus hangulatot, íme egy remek Rumcájsz epizód, amelyben óriásokkal konfrontálódik a család, egy borz életveszélybe kerül, valaki kővé válik mérgében, a happy end azonban ezúttal is garantált.



Rumcájsz - A harag súlya

Véleményeket, ötleteket, Babettás élményeket, fotókat, sztorikat és videókat erre a címre várjuk.

0 Tovább

Közkincs: itt a használati útmutató

Rejteget még kincseket a szülők hálószobája, csak kutatni kell, mint gyerekkorunkban. Ezúttal a régmúltban a család által vásárolt 210-es típus eredeti, és teljes dokumentációja került elő egyenesen 1989-ből. Egy megsárgult számla 14 ezer 700 forintról, egy kopottas használati útmutató, valamint a szállítólevél, amely a ma forgalomban lévőkkel gyakorlatilag azonos formájú, és az egykori Csehszlovákia színeit viselő kartonlapocska a rápecsételt gyártási számmal.

Forrás: [origo]

Izgalmas események szemtanúja lehetett ez a Babetta 1989 Magyarországán. Sorra alakultak a pártok, az előző évtizedek hatalmasai egy asztalhoz ültek a következő évtizedek leendő hatalmasaival (Nemzeti Kerekasztal Tárgyalások), elfogadta a parlament a rendszerváltást megkönnyítő jogszabályokat (úgynevezett sarkalatos törvények), és egy szakállas fiatalember nagy tömeg előtt követelte, hogy ruszkik haza (Orbán-beszéd június 16-án). Eközben Demjén Rózsi Szerelemvonat című slágere vezette a listákat, míg a tévében egy ország nézte esténként a Ladával taxizó Taki bácsit a Szomszédokban. A fiatalabbak a Vissza a jövőbe második részét várták a mozikba, amely sokaknak csalódás volt a széria nyitófilmje után.



14 ezer 700 forint egy új Babettáért 1989-ben, "nagy pénz lehetett az akkor" - közölte Nógrádi Attila kollégám, miután meglátta a blokkon a vételárat. Utána néztem, hogy mennyire. A KSH hivatalos adatai szerint "az alkalmazásban állók havi bruttó átlagkeresete 10 ezer 571 forint volt 1989-ben. Egy kiló fehér kenyér 12 forintba került, a világos hazai sör 12,80 volt, ám a "minőségi hazai sör"-ért már 18 forint 20 fillért kellett kifizetni. Kíváncsi voltam egy gombóc fagyi árára is, de ennek nem akadtam nyomára, a 100 grammos Szerencsi tejcsoki azonban 28,80 forint volt kereken húsz éve.

Fotó: Tuba Zoltán [origo]

A babettázás alapjai - a képre kattintva végignézhető az útmutató


Lapozzunk már bele végre a használati útmutatóba, amelyet itt és most teljes terjedelmében közkinccsé teszünk. Akinek nincs meg otthon (az [origo] Babettájához pl. nem kaptunk), az ide mindig visszatérhet, hogy gyári útmutatást kapjon a motorja karbantartásához, vagy ha épp csak olvasgatni szeretne. Mi most csak a legérdekesebbek adatokat emeljük ki. Tudták például, hogy 70 decibel a motor hivatalos zajszintje?

"Egyszerű szerkezetű, könnyen kezelhető, kétfokozatú automata sebességváltóval ellátott, így használata komolyabb szakértelem nélkül is kényelmes utazást biztosít" - foglalta össze tulajdonképpen a moped sikersztorijának lényegét a bevezető egy mondata. A hivatalos teljesítmény adat 1,75 kW percenkénti 5000-es fordulaton (ez 2,38 lóerőnek felel meg), és miközben 51 kp (azaz 51 kilogramm) a moped tömege, a használati útmutató szerint a teherbíró képessége 135 kp. Igaz, a "hasznos terhelhetőség" 90 kp, "ebből a csomagtartó 5 kp". (Igyekszünk majd figyelni rá, és nem túlterhelni a narancssárga műanyag kosarat.)

Az ízelítőből természetesen nem maradhatnak ki a járműveknél leggyakrabban emlegetett adatok sem. A Babetta hivatalos végsebessége 40 kilométer/óra, míg a papírja tartós utazási sebességnek a 35 kilométer/órát írja. Az üzemanyag-fogyasztása ennek megfelelő: 1,8 liter 100 kilométeren 27 kilométer/órás sebességnél.

Ha ezek mellett arra is kíváncsi az olvasó, miként kell szakszerűen fékezni és megállni a motorral, vagy hogyan lehet egyszerűen kerékpárként használni, esetleg a kipufogódob hivatalosan leírt tisztításnak fortélyai érdeklik, lapozzon bele minél gyakrabban a használati útmutatóba. Mi is ezt tettük: "Sok örömet, és kellemes biztonságos utazást kíván Önnek a ZVL koncernovy podnik KOLÁROVO Csehszlovákia."

0 Tovább

Birkatranszport mopeddel

A kosár egyértelműen jelzi, milyen praktikus jármű a Babetta, és büszke vezetője mellett milyen hasznos áruszállítási funkcióra is befogható. Kreatívabb pillanatomban biztos hosszasan sorolnám, mit vihetünk egy kismotorral: városban aktatáskát (szorosan gumipókozva a tolvajok ellen), falun tojást (gondosan párnázva a töréskár ellen), esőkabátot, hálózsákot, kisszatyrot - és esetleg beugrana egy, a műanyag kosár biztonságából érdeklődően nézelődő pincsi jellegű kiskutya képe.

Nehéz logisztikai helyzetbe kerülnék, ha ilyen szerény fantáziával magyar újságíró helyett holland farmer lennék.

Fotó: Koen Suyk (AFP)



A némely képen határozottan Scherer Pétert idéző Nick Honig láthatóan élvezi az AFP fotósának figyelmét, amint átszeli stompetoreni birtokát mopedjével, az viszont nem ennyire egyértelmű, mennyire örömteli birkája számára az utazásnak ezen gépesített formája.

Fotó: Koen Suyk (AFP)

(Még több kép ember, állat és gép viszonyáról a kép alatt, a galériában)

Ha nem feltételezném, hogy Nick érző szívű gazda, aki napokig nem tudna mosolyogni, ha elhalálozna valamelyik állata, egészen szörnyű dolog is eszembe jutna.

0 Tovább

Babetta a repülők között

Szerencsére a legutóbbi hétvége sem telt el Babetta nélkül: ezúttal egy szép állapotban lévő 210-est csíptem el néhány vitorlázógép mellé letámasztva a hűvösvölgyi reptéren. Hiába, aki a repülés szerelmese, egyértelmű, hogy a földön Babettával jár.

Forrás: [origo]



Véleményeket, ötleteket, Babettás élményeket, fotókat, sztorikat és videókat erre a címre várjuk.

0 Tovább

Álomlány Babettával

Annak idején a Jawa motorgyár marketingesei pontosan tudták, mi kell a népnek, és ők is bevetették a motor és bombázó ellenállhatatlan párosát. A csábosan kamerába néző leányzó korával kapcsolatban vannak ugyan fenntartásaink, ám se ez, se a rafináltan felhúzott fürdőruha ne vonja el a figyelmünket a Babetta elképesztően szép fehér felnijeiről.



Nem titkolt szándékunk, hogy egy Lányok Babettával munkacímű képgalériával lepjük meg olvasóinkat, ezért akinek van ilyen tematikájú képe, azt tárt karokkal várjuk erre az emailcímre.

0 Tovább

Miért Gyula bácsi Babettáját?

Végignyálaztunk egy rakás hirdetést, legalább ennyit telefonáltunk, majd elmentünk Babetta-nézőbe, hogy végül megvegyük Gyula bácsi piros csodáját, amelyet szó szerint életre kellett tekerni. Rutinból elvittük szervizbe egy alapos átnézésre és tisztításra, de végül majdnem annyit költöttünk rá, mint amennyibe került. Sokan kérdezték: miért pont ezt kellett megvenni és egyáltalán kellett ez nekünk? Kellett.

Forrás: [origo]



Némi magyarázat a vásárlásra: fontos preferencia volt, hogy a motor jó állapotban legyen, hiszen egyikünk sem rendelkezett mélyebb Babetta-szerelési ismeretekkel, de legalább ilyen sokat nyomott a latba, hogy minél fiatalabb, lehetőleg 210-es típus vegyünk, elvégre egy "sereg dolgot" korszerűsítettek rajta. Ez az oka annak, hogy nem a tökéletes állapotúra restaurált bordó veteránt vettük meg, amely igaz, hogy az első pedálmozdulatra indult, ám a nyergében érezni lehetett, hogy 33 kemény év van mögötte. Az emelkedőn csak lépésben ment fel, és sík úton is csak egy tempós biciklizés sebességét értük el vele. Ez egy kert- vagy kisvárosban lehet, hogy tökéletes, nekünk a városi dzsungelharchoz viszont ennél több kellett.

A garázsból kitolt roncs szóba sem jöhetett, és bár elsőre Gyula bácsi Babettája is nehezen akart beindulni, ám ez nem is csoda egy év álldogálás után, sőt kifejezetten pozitívnak vettük, hogy egyáltalán életre kelt némi huzigálás hatására. Ugyancsak jó pont volt, hogy Gyula bácsi egy rakás pénzt költött előzőleg a motorra, azt viszont nem tudhattuk, hogy a "gondos szervizben" maradandó károsodást szenvedett szerencsétlen Babettánk.

Vettünk tehát 38 ezerért egy viszonylag fiatal és jónak vélt Babettát, amire még rá kellett költeni 30-at, hogy használható legyen, így jelenleg 68 ezernél tartunk. Ez a terveinkhez képest sok, nem erre számítottunk, kár lenne tagadni, de még így is csak egy közepes bicikli áránál tartunk, és van egy TUTIRA üzembiztos Babetta a garázsunkban.

0 Tovább

Villányban még nem halt ki a Babetta-kultusz

A fél országot átszeltem a hosszúra nyúlt húsvéti hétvége alatt és előtte azt gondoltam Babetta-felhőkön vágok majd át, de sajnos - reprezentatívnak egyáltalán nem mondható - felmérésem elkeserítő eredményt hozott. Szerencsére Villány megmentette a helyzetet, bor és Babetta-fronton egyaránt.



Néhány tucat mangalica, rackajuh, kevertvérű igásló, szamár és megszámlálhatatlan tenyészgalamb társaságában sikerült átvészelni a húsvéti ünnepeket Villány egy eldugott szegletében, amelyet langyos takaróként borított be a trágyaszag. Kipufogógázoktól elgyötört testemnek végtelen mennyiségű borral segítettem a mielőbbi akklimatizálódásban, mialatt hivatástudattól fűtve kerestem Babettára utaló nyomokat - sajnos napokig eredménytelenül. Már-már feladtam a reményt, amikor Villány egyik frekventált kereszteződésben ismerős zakatolásra kaptam fel a fejem.

Fotó: Nógrádi Attila [origo]Fotó: Nógrádi Attila [origo]Fotó: Nógrádi Attila [origo]

A képeken látható úr akár a mozgó szobra is lehetne a "Babetta életérzésnek", tökéletesen látszik a ló és lovasa közötti összhang. A sokat látott hatalmas kék bukósisak finoman reflektál a motor állapotára, ami egy meglehetősen megviselt sárga 207-es modell elmaradhatatlan kosárral a hátulján. A lefotózott bácsi nem mellesleg igazi virtuóz módon bánt a motorral, amit bizonyít, hogy fél kézzel is magabiztosan elnavigálta a Babettát, mialatt a másikban egy seprűt szorongatott.

Véleményeket, saját Babettás élményeket, fotókat, sztorikat, videókat erre a címre várjuk.


0 Tovább

Túl az első szervizen

A körülötte terjengő benzinszag jelezte, valami nincs rendben. Hiába költött rá Gyula bácsi, az előző tulajdonos 17 ezer forintot, az egyéves garázsfogság megtette nem éppen jótékony hatását: Babettánk csak kerékpár-üzemmódban működött. Biciklinek viszont túl nehéz, nem engedik fel a fogaskerekűre, meg hát szorult belénk valamennyi büszkeség - mégiscsak ciki, ha tekerés közben lengén öltözött biciklis lányok visszamosolyognak előzés után.

Babettánk tehát platóra, majd szerelőhöz került. Úristen, mi ez? - kérdezte a Mester, amikor betoltuk a kapun, de azért készségesen állt neki a munkának. Abban bíztunk, hogy kitisztítja a karburátort, és tökéletes kondícióban kapjuk vissza kedvenc kétkerekűnket, azt viszont nem is reméltük, hogy szoros összefüggésekre derül fény mopedünk és a luxusautók, valamint a hajdan volt csehszlovák és a jelenlegi tajvani és indiai alkatrészipar között. Az pedig csak rémálmainkban szerepelt, hogy gyakorlatilag megtöltik majd a narancssárga kosarat a kicserélt darabok.

Nem volt ez egy rossz motor - tört elő az őszinte vallomás az unalmas japán robogókat javító szakemberből, amikor dolga végeztével visszamentünk hozzá.

Egyre biztosabbak vagyunk benne, jó döntés volt Babettát venni. Még nem is használtuk, máris mennyi meglepetést okozott.

 

Véleményeket, ötleteket, Babettás élményeket, fotókat, sztorikat és videókat erre a címre várjuk.



0 Tovább

Tuskó, az ős

Mondhatnánk, hogy a Babetta-blog előkészítéseként közöltünk tavaly márciusban cikket a Jawa 550 Pionyrról, de azért ez nem fedi teljesen a valóságot. A lényeg persze nem ez, hanem hogy a Veterán Autó és Motor magazinnal élő és gyümölcsöző együttműködésnek köszönhetően van egy remek anyagunk Parezről, a több mint félszáz éves csehszlovák kismotorról, amelyet joggal tekinthetünk kedvenc Babettánk közvetlen felmenőjének.

Ha feltételezzük, hogy új olvasók tömegeit érjük el a Babetta-bloggal, nyilvánvaló, hogy sokan közülük lemaradtak a Tuskót méltató írásról, amelyet azonnal pótolni lehet a képre kattintva.

A képre kattintva mindent megtudhat Tuskóról, a Babetta-ősről.


A Pionyr maximálissebesség-értékére pillantva pedig az eddigieknél is világosabban látszik: van még mit fejlesztenünk a mi kis Babettánkon.

Véleményeket, ötleteket, Babettás élményeket, fotókat, sztorikat és videókat erre a címre várjuk.



0 Tovább

Pofára esni egy Babettával

A net örömteli módon hemzseg a babettás videóktól, ám az alábbi gyöngyszem egy tanmesének is elmehetne, hogy mi sül ki abból, ha néhány tégla, egy aknafedél és egy szemmel láthatóan meggyötört állapotban lévő libafos színű Babetta áll rendelkezésünkre a végtelen mennyiségű szabadidőnk eltöltésére. Így jár mindenki, aki nem tiszteli a Babetta fejlett technikáját és hatalmas erejét. Amúgy az egykerekezési kísérletekért jár az öt pont.

 

 

Véleményeket, ötleteket, Babettás élményeket, fotókat, sztorikat és videókat erre a címre várjuk.




0 Tovább

A nyolcvanas években a belvárosban

Rossz belegondolni, mi mindenről maradtak le a nyolcvanas években még nem létező mai fiatalok. Csak egy példa a helyzet súlyosságának érzékeltetésére: előfordulhat, hogy a Macskafogó számukra a második részt jelenti, ami után az elsőre már nem kíváncsiak. Mi, akik láttuk, tudjuk, mekkora veszteség ez nekik.

Felelősséggel tartozunk az utánunk következő generációkért. A Babetta nekik csak egy szó, jelentés nélkül. Mi is igyekszünk minél többet tenni azért, hogy megtöltsük e hét karaktert - és a blogot - tartalommal, de nem érhetünk az igazán autentikus források nyomába, amilyen Görbe Nóra és Szikora Robi duettjének házi készítésű videoklip-változata.



Az alkotás láttán-hallatán először az jutott eszembe, milyen jó, hogy a gyerekeknek szánt lemezek közül hozzám csak Halász Judit bakelitje jutott el, a Veszprémi Lindát oly hitelesen alakító színésznő albuma viszont nem. Feltűnt továbbá, milyen újszerű megoldás, hogy a refrén nem csak akusztikus, hanem vizuális értelemben is megjelenik.

Komoly szakblogként persze elsősorban a nyolcvanas évek mopedezési szokásaival kell foglalkoznunk. Bár a gyalogosok belső szerveire vadászó szarvast már kevés Volga hordozta a motorháztetején, azért az akkori utcakép meghatározó Trabantjai, Ladái, Moszkvicsai sem jelentettek kisebb veszélyt a kétkerekűvel közlekedőkre, mint manapság (utóbb említett két példa esetén: sőt).

Ehhez képest komoly bátorság Lindától, hogy a forgalom ritmusánál lassabban, bukósisak és bekapcsolt világítás nélkül mopedezik Budapesten, következetesen a sáv belső felére húzódva. Persze hogy is ijedne meg egy Duna-híd lehajtóján suhanó autóktól az a rendőrkisasszony, aki miután egy IFA majdnem eltapossa a Clark Ádám téren (ahogyan az Emődi Tamástól kapott virágcsokrot), nem fut vissza az őrsre, hanem az út közepén jegyzetelni kezd.

0 Tovább

Miért pont Babetta?

A gazdasági válság becsapódásával nekünk is át kellett gondolnunk a lehetőségeinket: mi van, ha a tesztautók és -motorok örömteli áradata megcsappan, de éppen el kéne jutni A-ból B-be. Ez van sajnos, elkényelmesedtünk az évek során, a bicaj vagy a BKV fel sem merült lehetséges alternatívaként. Nekünk egy motorizált saját járgány kell, igaz beérjük a legkisebbel is. Vállalkozásunknak természetesen nemesebb célja is van: be akarjuk bizonyítani, hogy létezik egy takarékos, olcsó és viszonylag kényelmes helyváltoztatási alternatíva, egy igazi válságjárgány.



A válság és a belpolitikai töketlenkedés hatásait még a legképzettebb közgazdászok sem tudják megjósolni, abban viszont nagy a konszenzus, hogy baj van és könnyen lehet, hogy még nagyobb lesz. Badarság lenne azt gondolni, hogy ha homokba dugjuk a fejünket, akkor szép csendben kibekkelhetjük ezt az egészet, igenis tenni kell valamit, hogy a profitéhes és könnyelmű amerikai hitelintézetek világgazdaságra mért álcsúcsosát tompítsuk.

Mit tud ilyenkor tenni egy elkényelmesedett és a végletekig elkényeztetett újságíró, aki hétről hétre megkapja a legújabb autókat és motorokat, ami miatt közvetlen környezete ha nem is utálja, de nem rajong érte és a túlpörgetett fogyasztói társadalom egy irritáló figuráját látja benne. Ezennel fityiszt mutatunk a körénk épített sztereotípiáknak és a legújabb járműcsodák méltatása mellett egy olyan fórumot is indítunk, amelyben a közlekedési tápláléklánc legalját mutatjuk be a saját bőrünkön keresztül. A cél az, hogy a lehető legolcsóbb motorizált közlekedési alternatívát népszerűsítsük, akár hiszik, akár nem, egy átlagautó telitankolásának áráért már lehet saját motorunk is, még egy tankolás áráért pedig hosszú hónapokig járhatunk is vele. Nincs hónapról hónapra emelkedő hitel, nincs dugóban ácsorgás, nincs parkolási díj és büntetés, igaz a száguldásról is le kell mondanunk és ez csak egy kompromisszum a sok közül.

Ezek után már csak egy mondat, hogy válaszoljunk is a címben feltett kérdésre: a motorizált járművek legalján kezdtünk el kutakodni, egy korszerű japán vagy olasz kismotor már erős túlzás lett volna, hiszen van ezeknél lényegesen olcsóbb megoldás is. Igen, ezzel a bloggal visszatérünk a gyökerekhez, kamaszkorunk legszebb pillanatait éljük ismét át, amikor a Babetta név még fényesebben csengett és még nem a vidéki presszók bejáratához letámasztott roncshalmazok gyűjtőneveként élt a köztudatban. Be fogjuk bizonyítani, hogy a babettázás igenis élő dolog, nem kell hozzá sok pénz csak egy kis elszántság. Mi elindultunk.

0 Tovább

A hirdetések között valahol ott lapul a mi Babettánk is

Odáig viszonylag egyszerűen eljutottunk, hogy Babettát veszünk, innentől kezdve azonban bonyolódott a dolog, hiszen a kínálat a néhány ezer forintos roncstól egészen a tökéletesen helyrehozott példányokig, vagy a megkímélt, már-már újszerű és ennek megfelelően "drága" darabokig terjedt.

Első lépésként elkezdtük túrni az internet babettás hirdetéseit, igen hamar megmutatkozott a kínálat keresztmetszete. Az alkatrésznek való roncstól egészen a gyári állapotban megkímélt, vagy a tökéletesen helyrehozott darabokig terjedt a meglepően bőséges választék. Az árak néhány ezer forinttól indultak keresgélésünk idején, míg a lélektani plafonnak az 50 ezer forint számított, de ennyiért már szinte makulátlan Babettát kínáltak.

Mi az arany középutat kerestük, ám ezen belül is igyekeztünk egy olyan darabot kiszúrni, amit nem kell majd nap mint nap bütykölni, hiszen egyikünk sem rendelkezik mélyreható Babetta-szerelési ismeretekkel.



A télvíz idején is meglehetősen bőséges kínálatból az alábbi motorok keltették fel az érdeklődésünket:

Bár nem egy mai darab a képen is látható 1979-es Babetta, és nem is Budapest környékén kínálták eladásra (ami ugyancsak vásárlási szempont volt), mégis felhívtuk a hirdetőt, mert nem tudtunk ellenállni a "keveset használt, felújított és eredeti állapot" hívószavaknak, na meg persze a 21 ezer forintos árnak. Sajnos mire észbe kaptunk, már lecsapták a kezünkről, exgazdája nem kis büszkeséggel a hangjában mesélte, hogy aznap mi már legalább a sokadik érdeklődő voltunk, és ezen a sikeren felbuzdulva még egy roncs Babettát tervez felújítani és csatasorba állítani. Legyen így, de mi ezt nem várhatjuk meg.



Igényesen felújított, olcsó, gyári állapot: el is happolták az orrunk elől

 

Szintén nem fiatal az alábbi, 1982-es kismotor, ráadásul a gyári állapottól is igencsak messze van, mégis csábítónak tűnt az 55 km/órás végsebesség (Babetta-szinten ez maga a TGV), a beígért felújítás és persze az alkatrésznek adott második Babetta is - mindezt jelképes 20 ezer forintért, amit ráadásul irányárnak adtak meg. A telefonbeszélgetés során már kissé lehangoló híreket közölt az ifjú eladó, aki finoman megkérdezte, messzire akarjuk-e vinni a motort, mert az nem megy többet 2-3 km-nél egyhuzamban, de állítólag könnyen javítható. Fájó szívvel búcsúztunk el, pedig de jó lett volna 55-tel repeszteni.



Állítólag 55 km/órás sebességre is képes, ha éppen működik

 

Ezek után már némi gyanakvással hívtuk fel az alábbi (meglehetősen öreg, de állítólag tökéletesre restaurált) motor gazdáját, aki elmondása szerint csak "kocsmába és közértbe járásra" használta a kívánatos bordó színre mázolt masinát. További előny, hogy szerkesztőségünkhöz meglehetősen közel árulták, így rövid egyeztetés és ennek eredményeként felkerült az első motor a "megnézendő" listánkra.

A tulaj szerint csak kocsmába és közértbe járt vele


Természetesen a kínálat másik végéből is mazsoláztunk. A fenti Babettákhoz képest valóságos csikónak számít az 1995-ös motor. Ez már a kereklámpás 210-es modell, fantasztikus narancssárga kosárral a csomagtartóján, maga a megtestesült álom, ráadásul csábító közelségben, Budaörsön. Telefon, bömbölő tévét túlkiabáló bácsi, hely- és időpont-egyeztetés: két motorra duzzadt a "megnézendő" listánk.

Szemtelenül fiatal motor, ennek megfelelő árral


Természetesen nem csak a netről mazsoláztunk, hanem az ismeretségi kört is riadóztattuk Babettáért, és csodák-csodája, kerültek elő motorok. Ezekből az egyik "garázsban felejtett" szintén izgalmasnak találtuk, így az egyre jobban körvonalazodó vásárlási körút immár három motorosra duzzadt. Remegve vártuk a napot.

0 Tovább

Megvan!

A Babetta-néző utunk eredményesen zárult, megtaláltuk az igazit, egy 1995-ösnek hirdetett tűzpiros 210-es modellt. Beindulni ugyan nehezen akart, de több mint egy év ácsorgás után ez nem is csoda. Az eladó - továbbiakban Gyula bácsi - szemmel láthatóan fájó szívvel vált meg a bevásárlókosárral felextrázott Babettájától, ám kénytelen volt meghoznia ezt a nehéz döntést, ugyanis egy alattomos szög és az utána támadt szövődmények miatt elvesztette a fél lábát, így a betekerős indításról szó sem lehetett.

Babettánk több mint egy esztendőt pihent a garázsban, míg végül Gyula bácsi meghirdette, aki időközben egy távol-keleti robogóval oldotta meg a motorizált helyváltoztatás problémáját. A vásárlás során nem mellesleg szükség is volt Gyula bácsi új szerzeményére, mivel azzal kellett behúzni a makacskodó Babettát. Az ötperces videóból képet kaphatunk a beindítás nehézségeiről, megtekinthetjük Gyula bácsi hihetetlen formájú sisakját - amit ránézésre Farkas Bercitől kaphatott ajándékba -, és az első ünnepélyes tankolást.



Véleményeket, ötleteket, Babettás élményeket, fotókat, sztorikat és videókat erre a címre várjuk.



0 Tovább

Keressük az igazit

A fáradságos és alapos piacfelmérés után végül három motor került a listánkra: két kissé avítt és egy fiatalabb példány. Mindhárom Babettát Budapesten vagy környékén kínálták eladásra, így egy délelőtt alatt lezavartuk a szemrevételezést. A jeles eseményre magunkkal cipeltünk az autósmozink egész stábját, és elkövettük azt a taktikai hibát, hogy egy 3-as BMW-vel keltünk útra. Ez jelentősen rontotta az alkupozíciónkat.




Véleményeket, ötleteket, Babettás élményeket, fotókat, sztorikat és videókat erre a címre várjuk.



0 Tovább

babetta

blogavatar

Phasellus lacinia porta ante, a mollis risus et. ac varius odio. Nunc at est massa. Integer nis gravida libero dui, eget cursus erat iaculis ut. Proin a nisi bibendum, bibendum purus id, ultrices nisi.

Utolsó kommentek