Impresszum Help Sales ÁSZF Panaszkezelés DSA

Tessék masszászra jelentkezeni!

Még a teljesen laikusok számára is világos, hogy az a jó reklám, amelyikre felfigyelnek. Talán az egyik legütősebb munkát sikerült megörökítenünk egy 206-os Peugeot-n.

Fotó: Póla Gergely [origo]



Ha gépkocsin kell hirdetni valamit, a legkézenfekvőbb megoldás a cég nevét, logóját, esetleg szlogenjét felragasztani. Ha ez nem elég feltűnő, be lehet festeni a járművet: a távfelügyelettel foglalkozó vállalkozás rendőrségi fényezést imitáló autóival szinte mindenki találkozott már. Vannak vállalatok - üdítőgyártó, pénzügyi közvetítő -, amelyek a rendszámra esküsznek, továbbá láthatunk az utakon olyan kocsikat is, amelyeket reklámcélból átalakítottak: gondoljunk csak a kétülésessé épített, energiaitalos dobozt cipelő Minikre.

Ezek mellett gyermeteg próbálkozásnak tűnik betűmatricákkal teleaggatni az autót, pedig - mint az ábra is mutatja - ebből is ki lehet hozni profi reklámot. A készítőknek nyilvánvalóan nem feleltek meg a boltokban kapható matricák, ezért inkább maguk vágták ki őket, ami jól látszik a betűk eltérő formáján. Embereink még a fűtőszál-sorvezetős hátsó szélvédőn is ellenálltak a csábításnak, hogy egy vonalban legyenek a betűk. Tekintsünk el az egybe- és különírás szabályaitól, és nézzük csak azt, hogy a masszázs szót háromféleképpen sikerült leírni (plusz az url). A "jelentkezeni" kifejezés sem semmi, igaz a felesleges utolsó betűt már jótékonyan felgyűrte az ablaktörlő. A weblap címében lévő két S viszont más miatt gyűrött: valahogy ott termett az a fránya Peugeot-oroszlán.

Fotó: Póla Gergely [origo]


A derék masszőrök bizonyára Klapka György nyomdokaiba akarnak lépni (hacsak nem maga Klapka áll a hirdetés mögött). Amikor valaki a kultikussá vált Vámház körutas reklámot firtatta, a vállalkozó azt mondta: "Azt hiszi, nem lett volna pénzem, hogy csináltassak egy normális feliratot? Csak azt másnapra elfelejtették volna!"

0 Tovább

Óvakodj a pocsolyától!

Számtalan veszélyt rejt autó és nedvesség kapcsolata - gondoljunk csak a bepárásodó szélvédőre, beázó gyújtásra, a vízenfutás (aquaplaning) jelenségére. Vagy a tócsáknak álcázott kráterekre.

Forrás: englishrussia.com



A mostanihoz hasonló csapadékos-árvizes időszakban előfordulhat, hogy le kell zárni egy vízátfolyásos vagy vízzel borított útszakaszt - ezt általában meg is teszik az illetékesek. Aki ennek ellenére behajt, ne lepődjön meg, ha a tévéhíradóban látja magát kutyaúszás közben.

De mit lehet tenni az ellen, hogy megnyíljon autónk alatt a föld? A módszert nem ismerjük, csak a következményeket.

Forrás: englishrussia.com

 

0 Tovább

A rendszerváltás utáni Simson

Saját bevallása szerint is blogunk nagy rajongója Rábavölgyi Ádám, aki annak ellenére boldog kismotor-tulajdonos, hogy nem Babettája van, hanem S53-as Simsonja. Méghozzá olyan, amely nem az NDK-ban, hanem Németországban készült. Íme a büszke gazda jellemzése a Héjáról.

Fotó: Rábavölgyi Ádám



A Simson márka 1856-ban született Németországban, azonban a legendás motorok "csak" 1896-ban kezdtek el születni. A KGST miatt hazánkban is rendkívüli népszerűségnek örvendtek az S50 és S51 modellek a nyolcvanas években, ezek mind a mai napig futkároznak boldog gazdáikkal a hátukon. A német egyesítés és a fal leomlása után a gyár életében is új korszak következett. Újraindult a "madár széria" (Spatz - veréb, Star - seregély, Sperber - karvaly, Habicht - héja), új prototípusok készültek, és ami a cikk szempontjából a legfontosabb, továbbfejlesztették az S51-es modellt, s megszületett a cikk sztárja, az S53-as modell.

A simsonozás egy életérzés, nyílván senki sem az óriási teljesítmény vagy a sebességhajhászás miatt vesz Simsont (bár előfordulnak ilyen gépállatok), és majdnem minden motoros társam egy ilyen csodával kezdte benzingőzös kétkerekű pályafutását. Nézzük is hát ezt a régi világból érkező, ám modern dizájn alá bujtatott modellt!

Fotó: Rábavölgyi Ádám

A kép alá S53-galériát rejtettünk. Kattintson!


Zavarodott pillantások után nyilvánvalóvá válik a motor kettőssége. A külcsín nagyon is tudatosan, néha már-már túlzottan is azt harsogja, hogy egy a régi S51-nél sokkal modernebb járgánnyal van dolgunk. Viszont ha a belső értékeket, úgymint a menetteljesítményt, a motort és alkatrészeit nézzük, már nem találunk oly sok vagy jelentős különbséget a nagy öreghez képest. Nézzük is meg alaposabban a külsőt. Legszembetűnőbb az új, szögletes lámpabúra. Hát mikor először megpillantottam, meg kell valljam, én  is elbizonytalanodtam, és csúnyának gondoltam. Talán a '90-es évek krosszmotorjaihoz lehet hasonlítani, és idővel meg lehet szokni, sőt én már teljesen bele is szerettem. A szögletesség a benzintanknál is utolérhető, egyszer egy benzinkutas meg is kérdezte, honnan szereztem rá ilyet, mert annyira nem hasonlít a régi S51-eséhez.

Fotó: Rábavölgyi Ádám

Az új idők szele érezhető az akksinál is, tartófedele fém helyett már műanyagból készült. A kilométeróra már a régi, néha fel lehet fedezni egy-egy fordulatszámmérős példányt, de ez nem alapfelszerelés. Az enyémen, ahogy a többin is, egy márkajelzés és a keverékarány tündököl. Szólnék még a nyeregről, ami szerintem kifejezetten kényelmes, de legalábbis bírja a gyűrődést. A bácsi, akitől vettem, csak arra használta, hogy egy faluból egy héten egyszer bejöjjön a városba (ez kb. 60 km oda-vissza), és én is mentem már vele öt emberrel a fedélzeten, mégis rendkívül jól bírja a gyűrődést. Ha pár lépést hátrébb állunk, és az egész látványt befogadjuk, akkor alapvetően egy konszolidált, modern kis városi cruisert látunk.

Fotó: Rábavölgyi Ádám

Simsonosok ismerik a beindítás szent rituáléját (benzincsap-szívató-rúg-rúg-rúg-gyújtás-rúg) és már pöcörög is az 50-es kis szívecske. Nagy brummogást ne várjunk, igazi szívhez szóló kis kétütemű szívdobogást hallat paripánk. Fontos azonban, hogy immár sokkal pontosabban, zabolázottan, kiszámíthatóbban, egyenletesebben jár az erőmű a régi modellekhez képest. Kuplung behúz, aztán a négyfokozatú (a régiek csak háromfokozatúak voltak) váltót berakjuk egyesbe és indulunk is. Ledobni nem fog magáról, de kellemes kis húzóereje a fordulatszám növekedésével együtt szépen nő. Kettő, három, négy, és hamar el is érjük a végsebességet. Ami kb. 70 km/óra, de ilyenkor barátunk már igen szenved, úgyhogy vegyünk is vissza a főtengelykímélő 60-ra, amivel aztán a világ végéig is elmehetnénk.

Fotó: Rábavölgyi Ádám

Elmehetnénk, ha a tank nem fogyna ki. Viszont a nyájas olvasóközönség nehogy azt higgye, hogy ez olyan gyakran előfordul, a tank ugyanis 8+1 literes, és ennyivel még 250-nél is több kilométert megtehetünk. S mivel a világvégéig nem juthatunk el (már csak a tankolási kényszer miatt sem), biztosan meg kell majd állni. Ekkor találkozunk a Simsonok legnagyobb gyengeségével, a fékekkel. Bizony ezek a régi dobfékek nem teljesítenek valami fényesen. Még az első fék is eléggé vajpuhán fog, a hátsó pedig még ezt is alulmúlja. Egy városra tervezett motornak pedig rendkívül jó fékekre lenne szüksége, a sok kiguruló labda, lelépő néni, motorost nem észrevevő, lenéző autós miatt. Érdemes tehát a fékek karbantartására pénzt és időt fordítani. A tompított és a fényszóró fényereje a kivilágított városba megfelelő, hosszabb utat éjszaka azonban ne tervezzünk vidékre.

Fotó: Rábavölgyi Ádám

A motort leállítva elgondolkodunk ezen az ellentmondásos vasparipán. Városba tökéletes, csak szürcsöli a benzint, a forgalom tempóját tartja, elfér bárhol. De miben lett jobb és több a nagy öreg klasszikus S51-eshez képest? Érdemes-e egy S53-ast venni a nagyapja helyett? Egyáltalán van-e létjogosultsága a mai japán és nyugati robogókkal teletűzdelt világban egy NDK-s alapokkal rendelkező motornak? Ha racionálisan nézzük, akkor nem igazán, maximum az árát tudjuk felhozni a robogókhoz képest előnynek, minden más ellene szól. De akkor hogyan találhatunk ma is ennyit belőle az utakon? Úgy, hogy az emberek ritkán gondolkodnak racionálisan, a szív nagyobb úr, sokan vesznek egyet, hogy újraélhessék gyermekkorukat, s ma is rengeteg apuka adja át féltett kincsét serdűlő fiának, hogy ő is felfedezhesse a szabadságot, amit egy motor nyújthat csak. Látni persze rengeteg szép felújított darabot is, és tuninggépekkel is gazdagodik a körkép. És én miért vettem? Az első pár pillantás után nagyon is meg lehet szeretni ezt a vasat, és a tény, hogy sokkal megbízhatóbb a felmenőjénél is. Aki érez magában némi vonzalmat a retró kismotorozás iránt, de emellett nem akar a szerelőhöz járni túl gyakran, annak tökéletes választás egy Simson S53 Habicht.

Műszaki adatok
Motor, erőátvitel, fékek.
50 cm3-es léghűtéses egyhengeres résvezérlésű kétütemű motor, M531 illetve M541 KF típus. Teljesítmény: 2,72 kW / 3,75 LE @ 5.500 1/min ("N"-re nem érvényes!). Forgatónyomaték: 5 Nm @ 4.800 1/min ("N"-re nem érvényes!). Három- illetve négyfokozatú vonóékes váltó. Többtárcsás, olajfürdős tengelykapcsoló. Lánchajtás. Teleszkópvilla elöl (130 mm rugóút), hátul: himba rugóslábakkal (85 mm rugóút). "Enduro" és "Comfort" modelleken hátul: állítóberendezéssel ellátott himba rugóslábakkal (90 mm rugóút). Dobfék elöl és hátul. Gumik: 2.75 - 16R K30, K32 vagy K35.
Méretek, tömeg. 1890 mm hossz, 880 mm szélesség, 1195 mm magasság. Tengelytáv 1210 mm. Saját tömeg 75 kg (szárazon). Üzemanyagtank 8,7 l, ebből 0,8 l tartalék.



0 Tovább

Emeljük poharunkat a biciklis postásokra!

Hol állhat egymás mellett három postásbicikli? Természetesen a posta előtt, gondolhatnánk, és bizonyára ilyen is van, de arról nem születne blogposzt.

Fotó: Féjja Zsolt [origo]



Nem tudjuk pontosan, hogy a minél zökkenőmentesebb és gyorsabb levélforgalmi szolgáltatás feltételeiről, az elsőbbségi kézbesítés rekordjairól, netán a tendervesztes postásrobogó és Mr. Bean kapcsolatáról értekeztek ebben a hangulatos borozóban péntek délután a kecskeméti postások, de mindenképpen jó látni, hogy egy olyan csapat felel üdvözlőlapjaink, bankszámlakivonataink és egyéb magán- vagy hivatalos leveleink célba juttatásáért, amely még munka után is együtt, igazi közösségként tölti idejét, poharát.

Fotó: Féjja Zsolt [origo]

0 Tovább

Álomtranszport

Az autószállító kamionok általában ugyanolyan észrevétlenül közlekednek, mint a tartálykocsik vagy a konténerszállító szerelvények. A minap egy ritka kivételt örökítettünk meg az M1-esen.

Fotó: Póla Gergely [origo]



Gyermekkoromban, amikor a nyugati kocsik egyre erőteljesebben kezdték tépázni a Volgák és a 2107-es Ladák rangját, a nyári vakáció tíz napját Ausztria egyik eldugott falvacskájában töltöttem. Hamar hozzászoktam, hogy a "leghitványabb" autó a Corsa és a Fiesta, de a különlegesebb típusokat azért alaposan megnéztem. A viszonylag rövid idő alatt kétszer is láttam autószállító kamiont, az egyik vadiúj BMW-ket, a másik pedig egyéb típusok mellett friss Porschékat cipelt. Arra gondoltam, hogy ilyen rakománnyal tömény élvezet lehet a kamionsofőri munka. És nem tudtam megállni, hogy eljátsszak a gondolattal, mi lenne, ha lepottyanna egyik kocsi nekünk - fél Újpest csodájára járna!

Fotó: Póla Gergely [origo]

Azóta sok idő eltelt, a nyugati autók teljesen megszokottá váltak - ma már meg sem tudjuk számolni, hány BMW-t látunk naponta, a Porschék után sem feltétlenül fordulunk meg, és ahogy idősödünk, álmodozással is egyre kevesebb időt töltünk. Nemrégiben azonban eszembe jutott a közel húsz évvel ezelőtti ausztriai szituáció. A május végén rendezett győri Audi-kiállításról tartottunk hazafelé, amikor az autópálya külső sávjában két klasszikus formájú fenék ragadta meg tekintetemet: egyik egy első szériás Jaguar E-Type-hoz, a másik egy AC Ace-hez tartozott. A döngös angol gépek egy Alfa Spiderrel, két Jaguar XK-val, egy Triumph TR3-assal, egy Porsche 911-essel és egy azonosítatlan angol roadsterrel osztották meg az autószállító fedélzetét. Fél percen belül megpillantottam a kamion párját; ez csak hét kocsit cipelt, és itt már kisebbségben voltak a szárnyas csavaros, küllős keréken álló brit sportautók: Volvo Amazonból, Porsche 356-ból, Austin-Healeyből, C1-es és C2-es Corvette-ből, valamint két Jaguarból állt a szállítmány.

Fotó: Póla Gergely [origo]

Az M1-es főváros felé tartó oldalán néhány pillanatra úrrá lett rajtam a közel két évtizeddel ezelőtti hangulat. Persze a sofőröknek nyilván ugyanúgy nem jelentett élményt veteránokat szállítani, ahogy Hansnak BMW-t vagy Porschét. És ugyanúgy nem pottyant le nekem egy autó a rakomány végéből. Sebaj, hamarosan elkészül az 1975-ös Zsigulim. Az is veterán, az is szép, és ma már az is ritka. Lassan az is akkora feltűnést kelt, mint egy Jaguar...

Fotó: Póla Gergely [origo]

0 Tovább

Mr. Bean zsákmányáról koppintották a bukott postásrobogót

Közismert Rowan Atkinson járműimádata: a színész nem csak autóversenyez, hanem többek között Aston Martinokat, egy McLaren F1-est, A8-as és RS4-es Audit is tulajdonol.

Tudjuk jól, Beanként Minit használ, de ne feledkezzünk meg a Mr. Bean nyaral című mozifilmről, amelyben a főhős egy igazán különleges mopedet próbál lopni egy magabiztos bajusszal bíró úrtól.

Forrás: AFP



Milyen szokatlan szerkezet, mondhatnánk. Pedig nem sok híja volt, hogy hasonlót kapjanak a magyar postások. (Nemsokára részletes tesztben számolunk be arról, mit vesztettek.)

Fotó: Hirling Bálint [origo]

 

És itt van a teljes Mr. Beanes akciójelenet is, sajnos nem túl jó minőségben, de a lényeg így is átjön: gumiarcú angol hősünk menthetetlenül idióta.

0 Tovább

Arany csillagom

Szerencsésen túljutottunk az alufelninek látszó dísztárcsák korszakán (látni még ilyet, persze, de hát még a láthatósági mellényt sem bontotta le mindenki az ülések háttámlájáról), ám máris itt az új divat, amelynek nem is követőjét, hanem diktálóját, úttörőjét fotózta le kollégánk.

Fotó: Póla Gergely [origo]



Eddig sem volt idegen az arany a Mercedes-Benztől - gondoljunk csak a nyakláncokon vagy fülcimpákon csüngő aranycsillagra. De ez új. Nem volna nagy kaland kis aranyfestékkel összemázolni a jó kis 190-es egyébként gyári dísztárcsát, de itt nem erről van szó. A kép tanúsága szerint ezt bizony fújták, gondosan ügyelve arra, hogy a közepén szűz maradjon a krómcsillag. A végeredményt remekül kiemeli az optikai kerékjárat-nagyobbítás, amelyek a sárvédőívek feketére festésével sikerült elérni, kár, hogy így a lökhárító vége beleér a sötét felületbe. Az ajtó első sarkánál, a fényezés alatt már nyalogatja a rozsda a fémlemezt, az autó ettől eltekintve youngtimer Mercedeshez képest jó állapotú.

De mi lóghat a belső visszapillantó tükrön?

Fotó: Póla Gergely [origo]

Nagyobb csillagért kattintson!

0 Tovább

Terjedünk, bővülünk, szélesedünk

Egyáltalán nem merítettük ki a kismotoros-mopedes témában rejlő lehetőségeket, de úgy gondoljuk, keresve sem találnánk jobb felületet blogunknál ahhoz, hogy olvasóinktól érkező vagy saját látókörünkbe kerülő mulatságos/tanulságos/érdekes élményeket, tapasztalatokat, képeket és videókat összegyűjtsük.

Forrás: AFP



Remélhetőleg így jóval több poszttal örvendeztethetjük meg blogunk lelkes és egyre népesebb olvasótáborát, és nem okoz több feszültséget, hogy a nagy nyilvánosságot kizárva, csak a szerkesztőségen belül küldhetjük körbe vagy vitathatjuk meg az arra érdemes leveleket, témákat.

Egyre nagyobb üzembiztonsággal működik kommentrendszerünk, a levelezőszoftverünk pedig teljesen hibátlan, úgyhogy várunk minden, közlekedéssel kapcsolatos történetet, fényképet és videót - nagyon tágan értelmezve a közlekedés fogalmát. Sufnik mélyén épülő közúti rakéták, jeges szélben a limuzin tetőablakából lebegő hölgy, értelmetlen jelzőtáblák, járdán parkoló közterület-felügyelők, ritka sportkocsik, megörökített vissza nem térő pillanatok - mind gazdagítják blogunkat.

Forrás: AFP

Tegyék jobbá a világot: segítsék a Babetta-blog működését! Címünk: auto@origo.hu.

0 Tovább

Babetta, amelyre nem kell költeni

Őszintén reméljük, hogy Bigcsabika levelének utolsó mondata valóban igaz lesz - mi is így vettük Gyula bácsi Babettáját, aztán azóta ráborítottunk a kis mopedre még néhány tízezrest. A vásárlás alább olvasható története ettől függetlenül érdekes és tanulságos.

Forrás: [origo]



Sziasztok!

Két hónapja az jutott eszembe, hogy veszek egy Babettát, mert központban lakom, és felesleges kétliteres automata kocsival járnom. Meg persze nyáron jobb is motorozni. Gondoltam kapok én 5-10 ezerért... Gondoltam... Egy régi, valamire való Babetta legalább 30 ezer forint. Akkor olyan ötletem lett, hogy veszek egy nagyon jó állapotú kétsebességest.

Nézegettem a neten, olyan 45 körül hirdetgették. Találtam Pesten egy '97-es évjáratút küllős felnivel, hosszú üléssel. Ez végső szériás gép, szalonállapotban - ez volt a hirdetésben. Szép világoszöld kép volt fent, illusztrációként. Felhívtam. Az eladó azt mondta, hogy ugyanolyan, mint a képen, csak küllős a felnije, de gyári állapotú, ülése, kormánya, akár az újé. 45-re tartotta, én 40-et ajánlottam érte, ha akkor is tetszik, amikor megnézem. Beleegyezett, én pedig felmentem Kecskemétről Érdre.

Majdnem agyvérzést kaptam, amikor kitolta a fekete Babettát... Az ülése kiszakadva, a gumik szétrepedve, ütött-kopott volt az egész. Azért kipróbáltam: a motorja csörgött, és erő se volt benne. Elköszöntem, átmentem a XVIII. kerületbe, ahol egy '89-es Babettát néztem meg, amely nem akart kettesbe váltani. Hazamentem.

Tovább keresgéltem az interneten. Paks és Marcali volt a következő lehetőség; Pakson egy '91-es, hosszú üléses, piros, kétsebességest hirdettek 45-ért, Marcaliban pedig egy német piacos, küllős felnis, hosszú üléses, gyárilag indexes fehéret. Persze az extrásabbat néztem ki. Kecskemét-Marcali 220 kilométer, de nem baj, kitartó vagyok. Szombaton elindultam Paksra megnézni a pirosat: egy majdnem gyári állapotú motort találtam, kulcskészlettel, pumpával, hátul új gumival, alkatrészekkel, egy plusz első külső és belső gumival. 40-ért elvihetem mindenestül - szólt az ajánlat.

Forrás: [origo]

Nagyon tetszett, de azért irány Marcali. Odaértünk, a tulaj kitolta a jól felszerelt kis fehéret - hát igen, a képen tényleg szép volt... Csalódással jöttem el. Hívtam a paksi számot, hogy visszafele megyünk érte.

Ez is hosszú üléses, tizennyolc éves létére gyári állapotú. Még csak negyven kilométert mentem vele, de nagyon szeretem. Annyit költöttem rá, hogy vettem egy kosarat hátra. Ha összeszámolom, akkor mégsem volt olyan olcsó, mert a pesti utam 220 kilométer volt, a paksi és marcali 530.

Forrás: [origo]

De legalább olyan motorom van, amire nem kell költeni!



0 Tovább

Flúgos motorverseny

Az alábbi kisfilm ugyan megrendezett, de jól szemlélteti, hogy mi mindent ki lehet hozni egy Babetta-szerű motorból. Hősünk egy szál fürdőnadrágban, strandpapucsban veszi fel a küzdelmet a nagyvárosi forgalom ellen, ami ugyancsak felelőtlen hozzáállás, de az igyekezete mindenképpen értékelendő.

 



 

Véleményeket, ötleteket, babettás élményeket, fotókat, sztorikat és videókat erre a címre várjuk.

0 Tovább

babetta

blogavatar

Phasellus lacinia porta ante, a mollis risus et. ac varius odio. Nunc at est massa. Integer nis gravida libero dui, eget cursus erat iaculis ut. Proin a nisi bibendum, bibendum purus id, ultrices nisi.

Utolsó kommentek